Rakentelu alkaa, kevät 2015

Syksyn ja talven aikana suunnittelin pilssin laipioiden remontoimista ja lattiaa. Pari kolme kertaa kun mökillä talven aikana käytiin, niin istuin ja tuijotin paattia, poltin tupakkaa ketjussa, otin mittoja, piirtelin suunnitelmia, join kaljaa ja palelin.

Alkukesällä aloin rakentamaan pohjaa.
Ajattelin hyödyntää vanhoja pilssin laipioita. Laipiota oli 7 kpl ja ne koostui kahdesta alumiini osasta jotka oli pohjan puolelta hitsattu yhteen, vähä niinku U-muotoon.

Palkkatöissä mulla oli mitta ja suunnitelmalaput mukana. Työmaalta löytyikin sopivan leveää rst-peltikourua, joka passasi tukemaan laipioiden yläpäätä.
Osa laipioiden hitsauksista oli haljenneita. Piruuttani kokeilin motonetista saatavia teknoweld -alumiinihitsauspuikkoja. Aikamoista räpeltämistä hitsaaminen aluksi oli mutta mielestäni onnistuin kohtuullisen hyvin.

Laipiot olivat kiinni, tai ainakin osa oli kiinni veneen pohjan pituisessa V-pellissä joka oli irrallaan veneen pohjasta, itseasiassa mikään pilssin osista tai laipioista ei ollut kiinnitetty millään tavalla veneen pohjaan. joten ei ihme että pohja rämisee ja paukkuu ajaessa.
Heitin tuon V-pellin lepikkoon ja päätin liimata laipiot pohjaan kiinni laadukkaalla rakennusliimalla. Tiedä sitten oliko fiksu ratkaisu, mutta luulis olevan tukevampi jos laipiot on pohjassa kiinni.
 Ruuvasin itseporautuvilla ruuveilla rst-kourut laipioihin. Tukevoitti huomattavasti. Laipioiden vanhat paikat oli havaittavissa pohjasta, mitoitin niiden paikat, karhensin rälläkällä molemmat pinnat ja puhdistin ne bräkleenillä huolellisesti. Sää oli lämmin ja aurinkoinen joten päätin liimata laipiot kertaheitolla.

Jo seuraavana päivänä kokeilin repiä laipiota irti, tuloksetta. Sen verran stydiä liimaa oli. Päätin lisäillä sitä strategisiin paikkoihin.